Etika

Etika
Etika i politika

petak, 29. studenoga 2013.

Referendum - posljednji dio. Nešto iz duše.

Moja etika
Mogao bih, dakako, o svojoj etici napisati pozamašnu knjigu. Mogao bih vas udaviti imenima raznih etičara koji su utjecali na moj etički sustav. No, ovdje moram biti kratak. Moja se etika svodi na ideju razumijevanja s drugim. Na ideju solidariziranja s drugim. Na pokušaj da hodam njegovim cipelama. Ne ide mi to uvijek lako. Posebice ako bih sebe, primjerice, morao zamisliti kao homoseksualca. Ali, koliko god ja bio hetero nastrojen otkako znam za sebe, mogu sebe staviti u poziciju homoseksualca. I praktički u bilo koju drugu ljudsku poziciju. Ja svoju etiku gradim gledajući u lice tog Drugog. Gledajući u njegove oči. Puštajući ga da mi govori, da mi iskaže sebe do dna duše. To nije puka ideja tolerancije, podnošenja. To je ideja solidariziranja, meni moj Drugi nije težak, pa da ga moram podnositi. He ain't heavy, he's my brother, kaže jedna stara, predobra pjesma.
Tu sam etiku učio od raznih etičara. I nemojte mi zamjeriti - ni vjernici, ni nevjernici - što mislim da je jedan (možda i prvi) izvor takve etike bio osobno Isus Krist. Njemu dovode preljubnicu i Zakon je tu jasan. Kamenovanje, što bi drugo. Isus, međutim, gotovo da izvrdava tu Zakon. "Tko je bez grijeha..." riječi su poznate i onima koji nikada nisu čitali Bibliju. Isus nije mogao pogledati tu ženu u oči i reći: "Kamenujte kurvu". Nije mogao, pa makar ga razapeli. Neki će i mene vjerojatno htjeti razapeti (verbalno, barem) kad vide moje protiv. Ali ja ne mogu pogledati u oči homoseksualca i reći: "Ne, mi ćemo ti ustavno zabraniti brak, ti si nastrana budala..." Ne mogu. Ne mogu zbog mog negdašnjeg prijatelja Vjerana. Negdašnjeg, jer je ubijen. Ubijen zato što je homoseksualac, a da ubojicu nikada nisu otkrili (gledajte film Dupe od mramora, on je tu u ulozi Merlinke). Ne mogu zbog onog plavokosog Petra, ljubavnika mog prijatelja Dejana. Petra su bacili s mosta, a ubojice (gle čuda) nisu nikada otkrivene. Čak rekoše da se on sam bacio, jer, naravno, kad si peder, onda si i blesav, je li? U redu, i Vjeran i Petar su iz Srbije, ako to nekoga tješi... Ja se zbog njih - i zbog svih onih koji su tako prošli, ili mogu tako proći - ne usuđujem zaokružiti ZA. Ne mogu i neću.

Apel vjernicima
Znam da ste većina i da se želite držati, kako velite, načela. Ja ne dovodim u pitanje ni vaša načela, ni vaše pravo da ih se držite. Mogu samo vapiti da ne pokušavate ta načela zakonski nametati. Jer, kao prvo, to nije tako pobožno, kako vam se čini. Bog kojemu treba ustavna zaštita - i to Ustava slabašne nam Hrvatske - baš i nije neko beskrajno božanstvo. Kao drugo, ne odaje to lijepu sliku ni o vama. Ako imate istinu - ona će pobijediti. Matematičari ne zahtijevaju da u Ustav uđe tablica množenja. Ona vrijedi, što god Ustav o tome rekao.
Ja vam, naravno, unaprijed čestitam na pobjedi na ovom referendumu. Lako je ljude napaliti protiv homoseksualaca, protiv pedera. No, vi, čini mi se, spremate i druge referendume. Tu vam dajem jednu malu, ali prilično jasnu prognozu - kad krenete protiv razvoda, abortusa i sličnih stvari - izgubit ćete.
I ne samo to. Mogu se napraviti i drugačiji referendumi. Recimo, referendum kojim bi se tražilo da novac određenoj crkvi daju samo vjernici te određene crkve. Da se uvede crkveni porez. Da se revidiraju ugovori s Vatikanom. I tko zna još kakvi se referendumi mogu napraviti. Trebaju li vam svi ti porazi da shvatite kako nije baš lako izvesti potpuno pokrštavanje hrvatskog puka? Jer, ima nas raznih. Možda mrzimo pedere, ali podupiremo abortus. Nismo mi Hrvati tako veliki kršćani i vjernici, kakvima sebe volimo prikazati. Statistike razvoda, pobačaja, preljuba, prijebračnog seksa i sličnog daju dosta drugačiju sliku o nama. Sliku kakvu ne volimo vidjeti. Ali prilično točnu...
Koristite svoju vjeru da biste pomagali ljudima. Od svojih bogomolja stvarajte mjesta gdje će se svi ljudi osjećati nekako dobrodošlo. Gdje se nitko neće osjećati kao gay među skinheadsima.
Jer ćete, u protivnom, na bolniji način shvatiti kako je demokracija, pa i ona neposredna, referendumska, dvosjekli mač.
Podsjetit ću vas jednom na to što sam upravo napisao...

Broj komentara: 25:

  1. Očekujem referendum u kojem će se tražiti zabrana razvoda. I ne očekujem da će većina glasati ZA. ;)

    OdgovoriIzbriši
  2. Uh, sad baš čitam ovaj članak i počinjem mijenjati mišljenje. :-)
    http://www.jutarnji.hr/zdravko-mamic-ukinuo-vaucere-i-porucio---u-nedjelju-izlazim-na-referendum-i-glasam-za--/1143221/

    OdgovoriIzbriši
  3. Oličenje morala, ljubavi i tolerancije...

    OdgovoriIzbriši
  4. Djelomićno se slažem, ali moja seksualna opredjeljenost nema veze sa institucijom braka- odgojem djece itd. Ako idemo u krajnost što je sa pedofilijom, hoćemo li tražiti i njihovo pravo i njih zaštititi, idem dalje ne neusudim se ipak je ovo javni portal, ne želim nikome osporavati njegovu seksualnu opredjeljenost i da ima problema u društvenom životu ali to je stvar "spavaće sobe" a ne za javnost u bilo kojem obliku heteroseksualnom-homoseksualnom.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nisam baš sve shvatio (to po pitanju javnosti), no u pedofiliji se radi o nasilju, zlorabi slabijeg, dok su homoseksualni odnosi dragovoljni. I ja sam za seksualnost unutar četiri zida, no ovo je referendum koji je pitanje učinio javnim. Pa je tako i moj odgovor javan.

      Izbriši
    2. Nisi ti shvatio ovaj članak ama baš ni jedan promil!!!!

      Izbriši
  5. Džaba Vama sva ova prazna retorika kad nemate karizmu Zdravka mAmića :)

    Zato ću rađe poslušati njega i glasati ZA!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pa, i ja sam se počeo predomišljati kad sam čuo njegovu izjavu. Mislim, ipak je to glas zdravog razuma (otuda mu i ime Zdravko). :-)

      Izbriši
  6. Da odgovorim gos.Zed P Biološki u svijetu (životinjskom) i ljudskom rasom postoji muško i žensko radi produženja vrste ljudski rod se razlikuje po tome što sexsulni nagon ne služi samo radi produženja vrste nego i tjelesnoga zadovoljstva, i da pojednostavim (mada nije sve tako jednostavno) odgoj djece i stvaranja novoga naraštaja u našem kultuloroškom vjerskom i civilizaciskom nasljeđu je otac i majka odnosno braćna zajednica između muškarca i žene, sve ostalo (sexsualna opredjeljenost) regulira se drugim zakonom koja može dati određena prava istospolnim zajednicama (nasljeđivanje i pravedna raspodjela imovine-zajednički stećene itd) ali ni u kom slućaju nemaju pravo usvajanja djece i odgoj djece, i ovaj referendum ne zadire u prava manjina (što se tiće sexualne opredjeljenosti) već se radi o odgoju djece.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ima u tome što govorite dosta toga bliskog i mom načinu razmišljanja, a osobito mojoj praksi (oženjen već 25 godina). Ako ste primijetili, ja nisam igrao na kartu zadiranja u prava manjina - jer je to više pravno pitanje, a prema nekim konvencijama i deklaracijama pravo homoseksualaca na brak ne smatra se zajamčenim pravom. I slažem se da se to treba definirati drugim zakonom. No, cilj je referenduma da se to regulira Ustavom, a to je naprosto besmisleno. Da ne govorim koliko onih koji će glasati ZA zapravo baš i nisu jaki u praksi provođenja biblijskog ili kršćanskog modela braka.

      Izbriši
  7. Evo vidite kada postoji razumna komunikacija koja poštuje argumente lako je naći zajednički stav oko toga pitanja, radi se o slijedećem oni koji su za nisu mogli doći do rijeći od onih koji su protiv da čujemo argumente i jedne i druge opcije već su nas bombardirali putem medija da glasmo protiv, evo prije nekih pola sata zazvonio je telefon i stranka na vlasti SDP mi govori da bi trebao glasati protiv, što je kod mene odmah izazvao revolt , i izazvali suprotan učinak, s druge strane ja mislim da je to vladavina manjine nad većinom ( to vam je ko naš izborni zakon stranka osvoji 20 posto glasova birača i dobije većinu u Saboru), opet malo karikirano ali nije daleko od istine. I da vam se zahvalim na kulturnoj komunikaciji !

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nema na čemu. Ja ne znam što je sa mnom, postao sam zadnjih par dana dobar i kulturan, vjerojatno sam se razbolio. Ili me je žena disciplinirala. To vam tako ide u hetero braku. :-)

      Izbriši
  8. Jedan homoseksualac je indirektno spasao zivot mog djeteta. Divan covjek. Vjerujem da je Bog kroz njega pokazao svoju milost i iscjeliteljsku moc. Drugi,njen najbolji prijatelj je u periodu njenog sazrijevanja, emotivnih previranja i religijske tupoce, koja nastupi nekad i kod nas takozvanih revnih krscana, bio njena podrska i pokazao joj upravo onu ljubav i prihvatanje, koje nije dobila u svojoj crkvi... Predivan mladic. Jako mi je drag. Necu glasati, jer mi je dosta te grozote koja se zadnjih dana rasirila kao kuga...samo sto ne vade oci jedni drugima, ali... kada bi glasala, glasala bih ZA, jer mi je neprihvatljivo da homoseksualna zajednica ima mogucnost posvajanja djece ili vjencanja u crkvi.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I meni djeluje neprihvatljiva ta ideja posvajanja djece od strane homoseksualnih parova. A što se tiče vjenčanja u Crkvi - mislim da bi u tom području svaka vjerska zajednica trebala imati potpunu autonomiju u odlučivanju koga će i kako vjenčati. Npr. ne možete se vjenčati u Katoličkoj crkvi ako niste katolici (kršteni, barem), pa ne vidim zašto bi se tjeralo Crkvu da krštava one koji otvoreno žive suprotno nauku Crkve. Niti shvaćam homoseksualni par - ili bilo koje nekatolike - koji bi se vjenčavali u Crkvi čija učenja ne prihvaćaju. Tako da ja ipak i dalje glasam protiv, premda me malo zdrmao Zdravko Mamić. :-)

      Izbriši
  9. Gospodo draga, svi vi koji posvajanje djece uplićete u ovaj referendum, dajte malo mučnite glavom, jer to uopće nije poanta ovog referenduma niti će se njime to regulirati. Djecu gay ljudi nisu mogli posvajati prije, neće moći još dugo, dugo godina bez obzira glasali vi za ili protiv. Jasno i glasno sam PROTIV. A evo vam i razloga zašto u pismu kršćanima koje su napisali RIMOKATOLIČKI TEOLOZI: http://kriz-zivota.com/pismo-krscanima-skupine-rimokatolickih-teologa/

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Odlično je to pismo, i ja sam ga podijelo na svom fejsu. I naravno da je ta cijela priča s djecom samo prodavanje magle i udaranje na emocije....

      Izbriši
  10. Jasno da nije bila poanta, ali sad to vise nije niti vazno. Referendum je okoncan, a i rezultati su tu. Sutra je novi dan... i onima koji su glasali ZA i onima koji su glasali PROTIV, kao i onima koji nisu uopce glasali, nek je Bog na pomoci.

    OdgovoriIzbriši
  11. Bez obira sto je referendum prosao ja bih voljela dobiti odgovor na jedno pitanje. Zasto bi cinjenica da je neko glasao PROTIV znacila da on voli homoseksualce ili ako je glasao ZA da ih mrzi? Naravno da se trudim hodati u tudjim cipelama i to mi, necete vjerovati cak nekad i podje za rukom tj.nogom :) Naravno da bi pokazala ljubav SVAKOM covjeku koji bi se nasao u mojoj blizini ili bi potrazio utociste i duhovni mir u mojoj crkvi i nekako mi se cini da bi to uradilo i puno drugih vjernika, bar onih koje ja poznajem i sa kojima djelim svoja vjerska uvjerenja. Isus je zaista najbolji primjer za sve nas vjernike, ali ni sve to sto smo od njega mogli nauciti kroz njegovu rijec nije garancija nase slicnosti s' njim, niti potvrda neraskidivosti te zajednice... Ne volim podjelu na "lose" i "dobre" ljude, jer ko je taj ko ce pravedno presuditi osim Boga, ali ako uzmemo da i jedni i drugi imaju odredjene karakteristike, usudila bih se reci da ih je bilo u oba"tabora" tj.i medju onima koji su glasali ZA kao i medju onima koji su glasali PROTIV.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kao što ste mogli i sami pročitati, ja u svoje argumente nisam ubacivao riječi poput ljubavi i mržnje. Ja volim konkretne ljude, a ne neke skupine. Tako da ako je netko homoseksualac, ja ga niti volim niti ne volim, dok ga osobno ne upoznam. Također, ne mislim da su svi ZA loši ljudi, a svi PROTIV neke dobričine. No, Vi spominjete Boga koji treba presuditi, ali ovdje smo imali skupinu koja je to radila namjesto Boga. I tu je jedna ipak značajna razlika.

      Izbriši
  12. Ako skupinom nazivate gotovo miliun ljudi, tesko se oko bilo cega mozemo sloziti, jer za mene je ta brojka mnogo vise od skupine. Svaki referendum gdje narod vecinski donese jednu odluku, slika je tog naroda. Ocito Hrvatska i nije tako liberalna zemlja i nije bilo vrijeme za takve slike, gdje na ulici dva mladica izmjenjuju njeznosti, koje su po meni ipak dio intime, bili vi homo ili hetero seksualni. Ako manjina nesto namece vecini, e to se onda se to zove borba za manjinska prava. U ovom slucaju, ta vecina samo ne zeli da joj ta manjina namece sliku o tome da je homoseksualnost nesto sto Bog odobrava i pri tom, naravno nikoga ne omalovazava. Svi smo mi ljudi puni grijeha. Medjutim, ako imas krscanski odgoj, ti primjice jako dobro znas da to nije po volji ni Bogu ni tvojim roditeljima i da tvoja zajednica to smatra losim izborom, ali te velika vecina prihvata takvim jer vi ne idete okolo i pricate svima kako je predbracni seks jako dobar, da je to normalna vasa potreba i kako je u redu to sto cinite. To nije licemjerje, nego naprosto stvar koja se tice samo vas i zasto biste o tome raspravljali bilo s kim, do u molitvi s Bogom. U biti krecemo sa razlicitih tocaka. Za mene je jako vazno sto Bog kaze i misli, a ocito mnogima nije. Dakako da nas Bog sve voli i da ne mislim da su homoseksualne osobe budale, niti nastrani ludaci. Mislim da im je, kao i svakom covjeku potrebna Bozanska iscjeliteljska moc.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ako vas vrijeđa riječ "skupina", zamijenite je nekom boljom (narod, što god). Kao da je uopće to bitno pitanje (nisam koristio vrijednosne riječi poput "rulja", "masa" ili slično). Ako Vam je stvarno važno ono što Bog govori, onda se držite Biblije i crkvenog učenja. I ne tražite da se toga moraju držati i oni kojima Bog nije važan (ili ga, možda, drugačije shvaćaju). Jer tada ispada da ste Bogu, za uspostavljanje njegove vlasti, potrebni baš vi (skupina, narod, Crkva, tko god). A to baš i nije neki Bog, složit ćete se?

      Izbriši
  13. Pozdrav, ja sam iz Sjedinjenih Država, želim podijeliti ovo veliko svjedočanstvo o tome kako mi je dr. Trust pomogao vratiti joj bivšeg ljubavnika. Tijekom potrage za rješenjem došao sam u kontakt s dr. Trustom i kroz njegovu pomoć moj se ljubavnik vratio u roku od 48 sati. Tako sam s ovom hrabrom savjetovati svakoga tko traži način da dobije ljubavnika da kontaktira Dr. Trust na WhatsApp: {+ 14432813404} ili putem e-pošte na {placeofsolution@yahoo.com} ja sam tako sretan barem ja i moj ljubavnik se vraća jedni drugima i zajedno odlaze u novu godinu zajedno Hvala vam još jednom Dr. Trust.

    OdgovoriIzbriši